דר' איל נחמיאס
שנתו הראשונה של הגור היא ללא ספק השנה החשובה ביותר בחייו. בשנה זו הגור עובר שנויים רבים וחווה חויות שמעצבות את אופיו אך גם את בריאותו.
מעבר הגור מרחם אימו בו הוא ניזון לחלוטין דרך השליה מהווה נקודת מפנה ראשונה. חלב האם ממנו ינק מכיל נוגדנים רבים ומרכיבים חשובים שתפקידם להגביר את יעילות מערכת החיסון שלו. הספיגה של נוגדנים אלו מיצרת אצל הגור את מה שנקרא תנגודת אימהית.
לאחר תקופה הנקה הנמשכת כחודש ימים הגור עובר למזון יבש עם או בלי תוספת לריכוך המזון. ולאחר חודש נוסף בו הוא גדל עם אחיו ומתחזק הגור מוכן לצאת לדרכו החדשה ולהיות כלב משפחה חדש בביתינו.
תקופה חשובה זו של המעבר היא נקודת תורפה ולמעשה הגור חשוף ופגיע לזיהומים ומחלות בתקופה זו מאחר והתנגודת האימהית כבר נחלשת והתנגודת העצמית שלו עדין אינה מפותחת.

קיימת תקופה של 3 שבועות עד חמישה חודשים בהם הגור פגיע ורגיש במיוחד.כיצד אפשר לחזק את מערכת החיסון ולאמן אותה כנגד המזהמים האפשריים. כיצד להימנע ממחלות וזיהומים ?
צעד ראשון
הימנעות מחשיפה לאפשרויות זיהומיות והקטנת הסיכון. למשל לא להוציא כלב לפנסיון בגיל צעיר מתחת ל-6-7 חודשים. בגילאים הצעירים ובמיוחד בפנסיון כלבים הכלב חשוף במיוחד לסטרס המכביד את מערכת החיסון, הכלב גם נחשף להפרשת וירוסים בצואה של כלבים בריאים אשר מפרישים באורח נורמלי לעיתים את הוירוסים.
כנ"ל הימנעות מחשיפה למפגשים מרובים עם כלבים , תערוכות כלבים , גן ציבורי עם גינת כלבים וכו'.
אם זאת איני אומר כי יש לבודד את הכלב לחלוטין ולמעשה תקופה זו חשובה מאד לחשיפה וליצירת תהליך החיברות של הגור (סוציאליזציה).
צעד שני
ובכן כולנו בוודאי לוקחים את הכלב לחיסון אצל הוטרינר. הוטרינר בודק את הכלב ולאחר שמוצא כי אין מחלה או משהו העלול לסכן את הכלב בפעולת החיסון הוא מזריק לו את תרכיב החיסון. תרכיב החיסון למעשה מכיל חלקים מגורמי המחלה בצורה מומתת או בצורה מוחלשת ולמעשה גורם לגוף לפתח נוגדנים ומאמן את המערכת החיסונית כנגד הדבקה בעתיד.
על החיסונים יש לחזור מספר פעמים אחרת אינם יעילים , למעשה בעבודה 1 שנערכה על ידי הח"מ בעבר הוכח כי גורים מסוימים לא פיתחו תנגודת לאחר חיסון ומתוך 14 גורים 2 לא היו מוגנים כלל למרות שקיבלו שני חיסונים כדת וכדין.
אי לכך כיום מחסנים יותר מאשר פעם אחת –רוב הוטרינרים מעדיפים 2-3 חיסונים בגורים. על מנת שהחיסון יהיה יעיל יש מספר תנאים שעשויים לשפר את התגובה : איכות המזון וביחוד האיזון בין מרכיבים שונים המעורבים בהתפתחות המערכת החיסונית כמו חלבון , שומן , חומצות שומן חיוניות, ויטמינים שונים , מינרלים ועוד.
טיפול מונע כנגד תולעי מעיים עגולות עוזר מאד להגביר את יעילות החיסון. נמצא במחקרים שונים כי תולעי מעיים יודעות להפריש חומרים אשר מחלישים את הגור ומונעים ממנו להביא את מערכת החיסון לתפקוד מלא (מטעמים אגואיסטים של התולעת הטפילה).
צעד שלישי
בחירה של מזון איכותי מתאים משפיעה מאד על התפתחות הגור. המזון משפיע על מגוון מערכות בגופו של הגור וכמובן על שלושת מערכות ההגנה על גופו :
1. מערכת החיסון
2. העור והפרווה
3. מערכת העיכול
גורמי סטרס בשנה הראשונה
גורים חווים סטרס במצבים שונים אשר מהווה גורם המחליש את המערכת החיסונית. מגוון רחב של פעילויות שהגור עובר עלולות לגרום לסטרס בדרגות שונות , ביניהן:
רחצה
ביקור אצל הוטרינר
אילוף
משחק עם גורים אחרים
יציאת הבעלים מן הבית למספר שעות
מעבר בית או סביבה
כניסה של אדם חדש או בעל חיים חדש לבית
סטרס יכול להתבטא למשל בשנויים במרקם הצואה ונטיה לשלשול. נמצא כי אפילו רחצה של כלבים או כניסה של גורים לחנות חיות מהווה גורם אשר מביא לצואה רכה יותר – בטוי לסטרס.

סטרס משפיע על מערכת העיכול של הגור בצורה שבה יש נטיה להתפתחות חיידקי מעיים "רעים" חיידקי המעי "הרעים" עלולים להוביל לנזקים קצרי טווח כמו שלשול ואף מחלה וגם לנזקים לטווח ארוך כמו הפרשת חומרים מסרטנים.
שילוב של קולוסטרום במזון מסייע להתפתחותם של חיידקי מעיים "טובים" המובילה להשפעה חיובית על מערכת העיכול. ההשפעה לא נעצרת רק במערכת העיכול ולמעשה מסייעת לתפקוד מערכת החיסון ומערכות אחרות בגוף הגור.

פרו פלאן גורים מעניק למערכות ההגנה האלו את מיטב הרכיבים כדי להביא לאופטימיזציה בהתפתחות הגור ומערכות ההגנה שלו.
בעקבות מחקר חדש שנערך לאחרונה על ידי אימונולוגים (חוקרים של מערכת החיסון) נמצא כי בקולוסטרום בקר שהוא החלב הראשון של הפרה-יש מרכיבים יחודיים שמטרתם להעניק לעגל הצעיר את הדרוש למערכת החיסון שלו. עגלים תלויים לחלוטין בספיגת הקול וסטרום לפיתוח מערכת החיסון. מתברר כי גם כלבלבים מסוגלים להנות מיתרונות המרכיבים הקיימים בקולוסטרום וכי שימוש במינון מתאים מעורר את המערכת החיסונית למיטב הפעילות שלה.
בתצפית מעניינת שנערכה על קבוצת גורים – קבוצה אחת קיבלה פרו פלאן גורים עם התוספת ובקבוצה השניה פרו פלאן גורים ללא התוספת.
הגורים חוסנו חיסון משושה ונערכו בדיקות דם מקיפות כדי לברר את רמת הנוגדנים ופעילות המערכת החיסונית כנגד מחלת הכלבלבת. הבדיקות שנערכו הן בדיקות אשר מסוגלות לאמוד את רמת הנוגדנים בדם , רמת התפתחות תנגודות נוספות אשר ניתנות למדידה במיכשור מיוחד לבדיקות דם.
נראה כי הגורים אשר ניזונו מפרו פלאן בתוספת אופטיסטרט היו עם יכולת משופרת ובעלת טווח ארוך יותר של השפעה לאחר החיסון. הממצא הוא מהפכני ולמעשה מעניק לנו כלי נוסף להגן על הגור מפני מחלות שונות.

סיפור מקרה
לאחרונה בישראל הופיעו מקרים רבים של מחלת הפרוו וירוס בצורה אלימה יותר מהצורות שהופיעו בעבר. ניכר כי בשנה האחרונה לא רק בישראל אלא גם במקומות אחרים בעולם מופיעה התפרצות של מחלת הפרוו במקומות שונים כולל לעתים בגורים שחוסנו.
מתברר כי גורים אשר ניזונו מפרו פלאן לא חלו ולמעשה הסכוי של גור לחלות במחלות גורים שונות ירד פלאים לעומת גורים אחרים שניזונו ממזון גורים אחר.